maamba au parlement le 23 septembre

<<

bingogo

Avatar de l’utilisateur

Administrateur du site

Messages: 4390

Inscription: Jeu 30 Juil 2009 16:48

Localisation: la seyne sur mer

Message Jeu 1 Oct 2009 22:29

maamba au parlement le 23 septembre

Mr Speaker, I would also like to comment on Maamba Collieries. This is a very profitable mine.

Hon. UPND Members: Hear, hear!

Mr Kambwili: There is only one simple solution to this and that is the Government should pay off all retirees and former employees who are no longer working for Maamba Collieries, but have remained on the pay roll. Once that is done, we will not even need an investor. The mine can run. ZCCM-Investment Holdings (ZCCM-IH) took over the operations of Maamba Collieries one year ago. The problem ZCCM-IH is facing is the payment of salaries to people who are not even working. They are being paid because the company has failed to pay them separation packages. If the Government paid the separation packages, Maamba Collieries will run under ZCCM-IH without bringing in an investor.

Mr Muyanda: You are right, my brother. Hammer!

Mr Kambwili: We have a lot of coal that has been mined at Maamba, and yet some of the mining companies are importing coal from Zimbabwe. Of course we can support our neighbours by providing a market, but we can only provide a market when we have exhausted the local one. It does not make sense to continue importing coal from Hwange when there is coal at Maamba.

Mr Speaker, I urge the hon. Minister of Mines and Minerals Development to seriously consider revamping the Maamba Mine.

Mr Speaker, finally, I wish to say that when I was in the United Kingdom two weeks ago, …

Hon. Members: Hear, hear!

Mr Kambwili: … one white man, a Mr John Cowan, told me that Africa was richer than Europe. He said the problem we have is that our politics are so presidential based that we always want to leave decisions to the President. However, when there is a President who cannot perform, like is the case in many African countries, Zambia inclusive, the country goes on auto pilot. We need hon. Ministers who can make decisions and criticise the President within Cabinet when they know that a wrong decision has been made.

Hon. Members: Hear, hear!

Mrs Masebo: Where? Which country? In the Zambian Cabinet?

Mr V. Mwale: Anakunama wamene uyo Cowan.

Mr Kambwili: We do not want hon. Ministers who are going to be yes bwanas if we are going to develop.

Interruptions

Mr Kambwili: I took this muzungu very seriously because the problem that we have in Africa is that when a new head of State comes into office, he changes everything that the previous one embarked on.

Mrs Phiri: Hear, hear!

Mr Kambwili: In my language there is a saying that goes, “Ngawaupa umwanakashi uwaupwapo, wilaumfwa ubufuba pali balya abana wasanga mung’anda. Fylamo abobe”

Mrs Phiri: Hear, hear!

Mr Kambwili: This means that when you marry a woman who already has children, do not be jealous of the children, but just produce your own.

Hon. Members: Hear, hear!

Mr Kambwili: I am, therefore, urging politicians to be serious in the way we carry out development programmes of this country by doing the right thing at the right time.

Mr Speaker, with these few words, I thank you.

Hon. Opposition Members: Hear, hear!

Mr Speaker: Order!

Mr Sejani (Mapatizya): Mr Speaker, I am indebted to you for this opportunity to make my contribution to this very important debate.

Mr Speaker, in debating the President’s Speech, I am not going to talk about the malaise and hopelessness which is afflicting this country.

Laughter
<<

cphil31

Avatar de l’utilisateur

Messages: 1843

Inscription: Ven 18 Sep 2009 07:43

Message Jeu 1 Oct 2009 22:53

Re: maamba au parlement le 23 septembre

bingogo a écrit:Ngawaupa umwanakashi uwaupwapo, wilaumfwa ubufuba pali balya abana wasanga mung’anda. Fylamo abobe


C'est frappé au coin du bon sens.

Christina arrive mardi, alleluhia. Ma nouvelle fille que j'aime déjà m'aidera à regagner mon fils unique. Va comprendre Charles. C'est la technique à Tom.
<<

bobded

Avatar de l’utilisateur

Messages: 2418

Inscription: Dim 30 Aoû 2009 21:22

Message Jeu 1 Oct 2009 23:11

trad

PARLEMENT Le 23 septembre
Monsieur le Président, je voudrais aussi faire des commentaires sur Collieries Maamba. Il s'agit d'une mine très rentable.

L'hon. UPND Membres: Bravo!

M. Kambwili: Il n'ya qu'une seule solution simple à cette question et que c'est le gouvernement soit tenu de rembourser tous les retraités et anciens employés qui ne travaillent plus pour Collieries Maamba, mais sont restés sur la liste de paie. Une fois que c'est fait, nous n'aurons pas besoin, même un investisseur. La mine peut courir. ZCCM-Investment Holdings (ZCCM-IH) a repris les activités de Maamba Collieries ya un an. Le problème ZCCM-IH est confrontée est le paiement des salaires à des gens qui ne travaillent pas encore. Ils sont payés parce que l'entreprise a omis de payer les indemnités de départ. Si le gouvernement a payé les indemnités de départ, Collieries Maamba s'exécutera sous ZCCM-IH, sans faire appel à un investisseur.

M. Muyanda: Vous avez raison, mon frère. Hammer!

M. Kambwili: Nous avons beaucoup de charbon qui a été exploité à Maamba, et pourtant certaines des sociétés minières sont l'importation de charbon du Zimbabwe. Bien sûr, nous pouvons aider nos voisins en leur fournissant un marché, mais nous ne pouvons fournir un marché lorsque nous avons épuisé le local. Il ne fait aucun sens de continuer à importer du charbon de Hwange quand il ya du charbon à Maamba.

Monsieur le Président, j'invite le député. Ministre des Mines et des Minéraux de développement à envisager sérieusement de réorganiser la mine Maamba.

Monsieur le Président, enfin, je tiens à dire que lorsque j'ai été au Royaume-Uni il ya deux semaines, ...

L'hon. Membres: Bravo!

M. Kambwili: ... un homme blanc, M. John Cowan, m'a dit que l'Afrique était plus riche que l'Europe. Il a dit que le problème que nous avons est que nos politiques sont si présidentiel sur la base que nous voulons toujours de laisser les décisions du président. Toutefois, quand il ya un président qui ne peut pas accomplir, comme c'est le cas dans de nombreux pays africains, la Zambie inclus, le pays va sur le pilote automatique. Nous avons besoin de l'hon. Les ministres qui peuvent prendre des décisions et de critiquer le Président au sein du Cabinet quand ils savent qu'une mauvaise décision a été prise.

L'hon. Membres: Bravo!

Mme Masebo: Où? Quel pays? Dans le cabinet zambien?

MV Mwale: Anakunama Uyo wamene Cowan.

M. Kambwili: Nous ne voulons pas hon. Les ministres qui vont être oui bwanas si nous allons développer.

Interruptions

M. Kambwili: J'ai pris cette muzungu très au sérieux car le problème que nous avons en Afrique, c'est que quand un nouveau chef de l'Etat prend ses nouvelles fonctions, il change tout ce que le précédent engagé.

Mme Phiri: Bravo!

M. Kambwili: Dans ma langue, il ya un dicton qui dit: «Ngawaupa umwanakashi uwaupwapo, wilaumfwa ubufuba Pali Balya abana wasanga mung'anda. Fylamo Abobe "

Mme Phiri: Bravo!

M. Kambwili: Cela signifie que lorsque vous marier avec une femme qui a déjà des enfants, ne soyez pas jaloux des enfants, mais juste de produire vos propres.

L'hon. Membres: Bravo!

M. Kambwili: Je suis, par conséquent, les politiciens exhortant à être sérieux dans la façon dont nous menons les programmes de développement de ce pays en faisant la bonne chose au bon moment.

Monsieur le Président, avec ces quelques mots, je vous remercie.

L'hon. Membres de l'opposition: Bravo!

Monsieur le président, l'ordre!

M. Sejani (Mapatizya): Monsieur le Président, je suis redevable envers vous de cette occasion pour apporter ma contribution à ce débat très important.

Monsieur le Président, dans le débat sur le discours du Président, je ne vais pas parler du malaise et de désespoir qui sévit dans ce pays.

Retourner vers About Maamba -Nava Bharat

cron
Powered by phpBB - Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore - Traduction par: phpBB-fr.com